Zadaniem tłoków jest przemieszczanie się w górę i w dół tysiąc razy na minutę. Aby mógł działać przez długie lata wymaga nie tylko dobrego smarowania, ale także ogromnej precyzji w czasie jego produkcji.
Tłok to serce silnika. Z głowicą cylindra i jego ściankami zamyka komorę spalania. W czasie pracy w komorze spalania powstają ogromne ciśnienia, które z stanowią siłę popychającą tłok z prędkością dochodzącą nawet do 210 km/h w dól w stronę dolnego martwego punktu (DMP).
Zadania tłoka: Jego zadaniem jest zmiana, w czasie procesu spalania, mieszanki paliwowo-powietrznej w siłę powodującą obracanie się silnika. W wyniku bardzo wysokiej temperatury gazów spalinowych powstałych po zapłonie, tłok szybko się nagrzewa. Całe ciepło przekazuje w ścianki cylindra poprzez pierścienie. Stamtąd odbiera je płyn chłodzący lub obieg powietrza chłodzącego. Gdyby przekazywanie ciepła z tłoka w ścianki cylindra nie byłoby możliwe, tłok by się zwyczajnie stopił.
Korzyści z tłoków sportowych:
Temat ilości cylindrów w silnikach samochodów osobowych pojawia się co jakiś okres czasu i za każdym razem wywołuje powszechną dyskusję. Dzieje się to głównie w tych momentach, kiedy pojawia się jakiś powszechny „cylindrowy” trend. Mamy taki właśnie teraz, sięganie po trzy- a nawet dwucylindrowe jednostki napędowe, które przez pół wieku praktycznie nie istniały na rynku. Co ciekawe, zmniejszanie liczby cylindrów wcale nie dotyczy tylko tanich i popularnych aut, w wyższych klasach dzieje się podobnie. Oczywiście wciąż jest trochę samochodów, których to nie dotyczy, bo liczba cylindrów jest w nich jednym z wyznaczników luksusu. Decyzja o tym, ile cylindrów będzie miał silnik określonego samochodu, zapada na etapie konstruowania auta.
Artykuł napisany we współpracy ze sklepem 4turbo.