Aby bezpiecznie eksploatować pojazd mechaniczny z silnikiem spalinowym, trzeba stale kontrolować temperaturę motoru. Co prawda w pełni działający układ chłodzenia powinien utrzymać ją na stałym poziomie, jednak czasem zdarzają się awarie. Dlatego też wskaźnik, który widzi kierowca lub operator, może nas przed taką sytuacją uratować. Dane o temperaturze pobierane są bezpośrednio z układu, a konkretnie termistora, który najczęściej obsadzony jest w głowicy silnika.
W przypadku, gdy termistor nie działa prawidłowo, na desce rozdzielczej nie będziemy widzieli poprawnej temperatury. Może to stwarzać zagrożenie, gdyż nie mogąc poprawnie dowiedzieć się, jak bardzo silnik jest rozgrzany, nie zdążymy zareagować na ewentualną awarię układu chłodzenia. Jeśli wskazania są niewiarygodne, należy ten element szybko wymienić. Znajduje się on zazwyczaj na króćcu wyprowadzającym gorący płyn z silnika. To ten podzespół podaje informacje o stopniu rozgrzania chłodziwa zarówno do sterownika motoru, jak i na deskę rozdzielczą. Natomiast czujnik temperatury wody w chłodnicy jest podzespołem niezależnym, którego rolą jest jedynie załączanie wentylatora wspomagającego przepływ powietrza.
Chcąc wymienić jeden lub drugi podzespół, powinniśmy przede wszystkim spuścić płyn z układu do jakiegoś naczynia. Następnie odpowiednim kluczem odkręcamy czujnik i umieszczamy na jego miejscu nowy.
Element ten jest niewielki, najczęściej wygląda tak: http://sklep.4lift.pl/1681-czujniki-temperatury. Pamiętajmy, by sprawdzić stan uszczelki i ewentualnie ją zmienić, inaczej może pojawić się wyciek. Następnie napełniamy układ płynem, odpowietrzamy i sprawdzamy, czy wskazanie temperatury jest już prawidłowe.