Założenie własnej firmy wiąże się z ogromnym stresem i odpowiedzialnością. W razie jakichkolwiek problemów, to my ponosimy wszystkie konsekwencje i odpowiadamy za jej powodzenie lub brak. To ogromne obciążenie, z którym nie każdy jest w stanie sobie poradzić, dlatego niektórzy nigdy – pomimo niewątpliwych predyspozycji i możliwości – nie decydują się na prowadzenie własnej działalności, pozostając na zatrudnieniu etatowym. Tymczasem niezależnie od tego, kto zarządza firmą, istnieją pewne niepisane zasady, które mają decydujący wpływ na jej postrzeganie wśród klientów. Trzeba o tym pamiętać, by sprostać tym oczekiwaniom i nie popełnić błędów, które mogą okazać się drogie w skutkach.
Prowadzenie firmy wymaga rozległej wiedzy z wielu obszarów. Nie wystarczy być tylko specjalistą w swojej dziedzinie i tym samym – obszarze działania przedsiębiorstwa. Trzeba również znać się na zarządzaniu, marketingu, ekonomii, psychologii oraz posiadać umiejętności negocjacyjne, odporność na stres czy gotowość na zmiany. Odpowiednie przygotowanie może zaważyć na losach firmy i jej renomie, na którą wpływa wiele różnorodnych czynników. Jakich? Oto zaledwie kilka przykładów.
Jednym z podstawowych elementów budowania wizerunku firmy jest wystrój biura. Jest to nie tylko miejsce pracy, ale również pomieszczenie reprezentatywne, w którym przyjmowani są klienci i kontrahenci. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami, którzy niemalże automatycznie oceniają rzeczywistość. Działamy również na podstawie pierwszego wrażenia. Tak dzieje się również podczas wizyty w firmie. To, jak wygląda wnętrze biurowe w dużej mierze decyduje o renomie firmy i jak klienci oceniają jej usługi.
Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, by zapewnić w tym miejscu schludną i czystą atmosferę, ale również właściwą dla danej profesji aranżację. Ważną rolę odgrywają kolory oraz wyposażenie. Wszystko powinno tworzyć spójną całość i wystawiać firmie pozytywną rekomendację, a także zachęcać do korzystania z jej usług. Zamiast męczyć się z dekorowaniem wnętrz, można skorzystać z ofert firm, zajmujących się wynajmem powierzchni biurowych, takich jak np. Directoffice.pl.
Kolejną sprawą jest marketing. Przejrzysta, czytelna i atrakcyjna wizualnie strona internetowa, która przekazuje najważniejsze informacje o usługach i profilu prowadzonej działalności. Zaniedbana, lub co gorsza nieaktualna strona www jest powodem do wstydu i z całą pewnością wpłynie na utratę zaufania klientów. Oprócz aspektów wizualnych oraz nowoczesnych środków komunikacji z klientem, warto również zwracać uwagę na bezpośredni z nim kontakt i długofalowe relacje.
Niezadowolony klient skutecznie może odstraszyć pozostałych, tymczasem zadowolony może zostać żywą reklamą usług. Aby zapewnić sobie jak najlepszą renomę , warto zadbać o najwyższą ich jakość oraz kontakt z klientem. Sposób prowadzenia rozmowy, nawiązywania relacji, zadawania pytań. Aby się przekonać, czy wszystko w tym obszarze przebiega prawidłowo, można klientów zapytać o ich opinię.