Data 25 maja 2018 roku zostanie zapamiętana przez większość przedsiębiorców już na zawsze jako dzień wprowadzenia rozporządzenia o ochronie danych osobowych, w skrócie RODO. Jego założeń musi przestrzegać każde przedsiębiorstwo, mające bezpośrednią styczność z danymi osobowymi i je przetwarzające podczas np. realizacji zamówień czy rejestracji. Szczególnie chronione dane, takie jak imię i nazwisko, PESEL oraz numer i seria dowodu tożsamości. Powinny być one w pełni zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych, a konieczność ich usunięcia następuje dokładnie w chwili wyrażenia takiej woli przez właściciela tych danych.
Szczególnie duży problem ze spełnieniem założeń RODO mają spółdzielnie mieszkaniowe, które podczas świadczenia swoich usług muszą posługiwać się prywatnymi danymi lokatorów. Ich przetwarzanie służy do zaspokojenia uzasadnionych interesów spółdzielni, jak i do celów nadrzędnych, takich jak realizacja zawartej umowy. Spółdzielnie mieszkaniowe mają możliwość przekazywania danych osobowych do podmiotów zewnętrznych, ale tylko w niezbędnym zakresie, umożliwiającym wykonanie danej usługi lub dostawy towaru.
Dla przykładu do naprawy instalacji gazowej w mieszkaniu lokatora nie będzie niezbędne nazwisko, imię oraz inne dane osobowe właściciela czy domowników, a jedynie numer mieszkania. RODO dla spółdzielni mieszkaniowych jest na tym polu bardzo wymagające i należy bezwzględnie przestrzegać jego wytycznych. Każda osoba ma prawo do wglądu do tych danych oraz do ich poprawy w pełnym zakresie, jak i do cofnięcia zgody ich przetwarzania. Cofnięcie zgody nie zwalnia spółdzielni mieszkaniowej z realizacji celów statutowych i ustawowych.